Od 2026 roku auta spalinowe w leasingu mniej opłacalne niż elektryki!

Konwencjonalny napęd, który lubią Polacy, a wraz z nim mniej opłacalne skutki podatkowe, czy może elektryk z lepszą opcją podatkową? Przedsiębiorcy planujący na przyszły rok zakup samochodów do firmy już teraz muszą rozważyć nie tylko, czym wolą jeździć, ale przede wszystkim: jaki napęd wybrać. Bo na jednym samochodzie przedsiębiorca może stracić ok. 10 tys. zł. Cięcia limitów dla aut spalinowych – wartości pojazdów, kosztów amortyzacji, które będzie można zaliczyć do kosztów- są drastyczne, wynoszące aż 1/3 wartości auta.  Zatem, czy warto wziąć poczciwy spalinowy wóz jeszcze w leasing?

Dbałość o powietrze – wymiana spalinowych na niskoemisyjne nabiera rozpędu

Rządzący już od lat zachęcają właścicieli firm do zakupu bądź leasingu – elektryków i samochodów wodorowych. Od stycznia 2026 roku nie będą to już tylko zachęty, lecz realne odczucie w portfelu przedsiębiorcy przy wyborze tradycyjnie napędzanych pojazdów do firmy. Mowa o droższych autach spalinowych, bo im droższy pojazd, tym niestety wyższe straty.

Celem nowych przepisów jest zmniejszenie emisji CO₂ i troska o klimat. Elektryki i auta wodorowe uznawane są za najbardziej przyjazne środowisku, dlatego to one przyniosą większe zyski przy wzięciu ich w leasing.

Do tej pory limity nie uwzględniały czynników ekologicznych. I dla aut elektrycznych oraz wodorowych do końca 2025 roku limit wynosi 225 tys., a dla spalinowych i hybryd 150 tys. zł.

Kwota do odliczenia w kosztach w 2026 roku może być o 1/3 mniejsza dla aut spalinowych

Od stycznia 2026 roku leasing droższych samochodów spalinowych będzie bardziej obciążający dla przedsiębiorców. Limit zarówno wartości pojazdu, jak i amortyzacji do odliczenia w kosztach, nie będzie dla nich mógł przekroczyć kwoty 100 tys. zł. Co według ekspertów oznacza realne uderzenie po kieszeni przedsiębiorców w wysokości od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Wpływ mają takie czynniki jak forma opodatkowania oraz ilość pojazdów wziętych w leasing.

Od stycznia 2026 roku limity będą kształtowały się następująco w przypadku określonych napędów:

  • elektryki – możliwość odliczenia do 225 tys. zł,

  • hybrydy plug-in – niskoemisyjne do 150 tys. zł,

  • spalinowe – do 100 tys. zł.

Limity te odnoszą się do samochodów kupionych za gotówkę, na kredyt, wziętych w leasing, wynajmowanych oraz dzierżawionych – od stycznia 2026 roku.

Jakie przepisy będą obowiązywały samochody wzięte w leasing w 2025 roku?

Leasing auta w 2026 roku przyniesie niemałe zmiany, szczególnie dla przedsiębiorców, którzy mają już auta w leasingu operacyjnym. Ustawodawca, co prawda ustanowił przepisy przejściowe, rozpościerające parasol na prawa nabyte, ale niekoniecznie chronią posiadających umowę wspomnianego leasingu operacyjnego. Jeśli zamierzasz wziąć do końca 2025 roku auto w leasing, być może lepszą opcją będzie leasing finansowy.

  • Leasing finansowy 2026 – od stycznia oznacza nowe limity, jednak jeśli umowa zostanie popisana jeszcze o końca tego roku, to przedsiębiorca będzie korzystał w przyszłym roku ze ‘starych’ limitów w odniesieniu do aut spalinowych. Przepisy jasno wskazują, że w przypadku aut, które są wpisane do ewidencji środków trwałych stosowane będą dotychczasowe przepisy. Podobnie sytuacja będzie wyglądała w przypadku zakupu samochodów do firmy za gotówkę bądź finansowanych kredytem.

  • Leasing operacyjny 2026 – jeśli ustawodawca nie uzupełni luki w przepisach przejściowych, przedsiębiorcy posiadający umowę leasingu operacyjnego od stycznia stracą na wysokości kwoty, którą będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Obecnie w przypadku samochodów do 150 tys. zł przedsiębiorca wliczy całą ratę leasingu, a od stycznia, jeśli nic się nie zmieni, może to być to wartość do 1/3 niższa. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce przy dzierżawie i najmie.

Przedsiębiorcy, którzy mają umowę leasingu operacyjnego, zostali pominięci w przepisach przejściowych. Dlatego Związek Polskiego Leasingu zwrócił się do Ministerstwa Finansów, aby również ich objąć prawami nabytymi. W końcu sposób finansowania aut do firmy nie powinien prowadzić do nierówności w postaci zysków i strat w zależności od wybranej formy finansowania.

Leasing aut 2026 – jaka jest najlepsza opcja?

Wciąż wielu przedsiębiorców waha się przed zakupem elektryków lub niskoemisyjnych hybryd do firmy. Zatem, jeśli planujesz wybór  nowego  auta do firmowej floty z konwencjonalnym napędem, to najlepszą opcją jest zakup przed końcem roku. Przy wyborze leasingu jako formy finansowania najlepiej skonsultować z doradcą podatkowym najbardziej opłacalny wariant umowy. A my zapraszamy do kontaktu! Pomożemy w prawidłowych rozliczeniach podatkowych!

Udostępnij post na:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
omega-tax.pl

Newsletter

Chcesz zapisać się na nowości księgowo-podatkowe? Napisz do nas na: biuro@omega-tax.pl

Najnowsze posty